22 Ağustos 2010

Mutfak'ta maya kokusu var

Aslında bu tarif; orta da bir gün blog açarım niyetim olmadan tamamen mutfak deneyimlerimi arşivlemek amaçıyla fotoraflamaya başladığım tarihe dayanıyor. Bende bir çok çalışan bayan gibi babaevinde mutfağa mecburiyet olmadan girmeyenlerden,hatta kafayı bile uzatmayanlardandım. Taki evlenene kadar. Annem her yeni yaptığı yemeğin başına gel kızım önce soğanları kavurmaya başla,bak zeytinyağlının içine şeker atmalısın gibi işlemeler yapsa da bende evlenince mutfağa giren bayanlardanım. Daha sonra gerçek gıdanın peşine düşmeye başladım ve ne yiyiyoruz,aldığımız gıdanın içine neler katılıyor? Neden bu kadar uzun ömürlü olabiliyorlar diye araştırmaya başladım. İlk önce soframızın eksik olmayan unsurlarından tarihten bu güne değerli kıldığımız ekmek arama sayfasına yazdığım ilk gıda oldu. Slowfood İstanbul Fikir Sahibi Damaklar ile ekmeğine sahip çık konulu çalışmasıyla tanıştım. Daha sonra ekşi maya nasıl hazırlanır,ekmek nasıl yoğurulur, nasıl dinledirilir ve diğer aşamalarını tek tek öğrenmeye başladım.


Nasıl ki dünya toprak,su,ateş ve havadan oluşuyorsa ekmekte un,su,maya ve tuzdan oluşur. Bu dört madde ,Eski mısır'dan günümüze kadar masalarımızn vazgeçilmez bir parçası olmuştur. Eski Mısır'da ekmek ve hayat kelimesi eşanlamlı kullanılmıştır. Her ülkenin kendine özgü ekmekleri mevcuttur.Yapılış şekilleri,mayaları kendilerine özgü muhteşem tadları mevcuttur. Benim niyetimde zaman içerisinde yeni mayalanmalar eşiliğinde birbirinden farklı deneyimlerimi sizinle paylaşmak yer alıyor. Bu konuda takip ettiğim yerli sitelerin başında  40 fırın ekmek,ekmek sanatı deneyimlerini bizlerle adım adım paylaşarak rehber oluyorlar.

Evde pişirdiğiniz ekmeğin kokusunu içinize bir çekseniz aranızda oluşabilecek tutkuyu size anlatamam. Özellikle kış aylarında içinizi ısıtıyor. Bu tarif de elde ediceğimiz ekmeğimizi ister çocuklarınızın okuluna mini sandwich olarak hazırlayabilir veya Almanların yaptığı gibi pazar kahvaltılarınızı tadlandırabilirsiniz. Ben içinde bulunduğumuz ramazan ayında iftar öncesi hazırlamanızı,çorbalarınızın yanına sıcak başlangıç olarak arasına tereyağı ve peynir ile beraberlik oluşturmanızı öneririm.

Brötchen(minik somunlar)
Malzemeler(8-10 adet)


  • 300gr.Tam buğday unu(Halk ekmeğin ununu kullandım,Söke'de kullanabilirsiniz)
  • 1/2 paket yaş maya veya bir paket instant (kuru) maya
  • 1 çorba kaşığı şeker
  • 40 gr. tereyağ
  • 1 tatlı  kaşığı tuz
  • 200ml. oda sıcaklığında su
  •  Üzerine sürmek için süt
Yapılışı:


  • 1-Temiz bir tezgah üzerine unu eleyin ve ortasına bir çukur açın. Mayayı ve suyun yarısını elinizle çukurda karıştırın, şekeri, tereyağını ve en son tuzu ekleyin.
  • 2- Kalan suyu yavaş yavaş ekleyerek kenarlardan unu yavaş yavaş katarak yumuşak bir hamur yapın. 5-10 dakika kadar hamurdaki havanın çıkması için bastırarak,içeriye doğru toparlayarak yoğurup daha sonra rulo haline getirip, temiz pamuk bırakmayan bezle üzerini örtün ve  15 dk.oda sıcaklığında dinlendirin.

  • 3- Ruloyu istediğiniz büyüklükte eşit parçalara bölün ve  şekil vererek unlanmış pişirme kağıdına dizin. Üzerlerini örterek  ikinci bir dinlenme için 25 dakika bekletin.
  • 4- Bekleme süreleri boyunca mayalanma işlemi istediğimiz kıvama gelecekve son şekil verme işlemi için hazır olucaktır. Ben top top yaptım.İsterseniz keskin ve ıslak bir bıçakla üzerlerine istediğiniz şekli verin. Kesikler çizik boyutunu geçmesin.En son olarak üzerine az miktarda süt sürün ve dilerseniz haşhaş ile dilerseniz çörekotu ile süsleyin.
  • 5- 200° C’de önceden ısıtılmış fırında üzerleri kızarana kadar (yaklaşık 15-20 dakika ama fırından fırına bu süre  değişebilir) pişirin.Benim midi fırınım olduğundan süre biraz daha değişken oluyor.En önemli unsurlardan biri de ekmeğinizi pişirken ortamın nemli olması. Bu işlemi dilerseniz su püskürtmeyi sağlayan temiz bir fısfıs ile veya ısıya dayanıklı bir fırın kabına su koyarak ortamı nemlendirebilirsiniz.
Ekmek üzerine yazı yazan yabancı bazı bloglardan seçmeler:

http://www.thekneadforbread.com/
http://www.cookingbread.com/
http://www.breadinfo.com/
http://www.abreadaday.com/

Bir başka tarifte görüşmek üzere,evinizin sıcaklığı ve huzuru eksik olmasın dileklerimle.
Sevgiler,

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder